dinsdag 28 april 2015

8Bahn Night&Day Festival




Koningsdag in Arnhem. Normaliter een stad van glorie met haar parken, leuke snuisterij winkeltjes en gezellige sfeer. 27 April is echter een ander scenario. Arnhem verandert in een stad van pillendeals in de steegjes, politie waar je je kont ook maar keren kan, en meisjes van 14 die zogenaamd bad gaan op hun eerste breezers. Laten we er niet omheen draaien, dit is gewoon waar.

Verwachtingsvol en zonder 6-pack bier opzak ging ik richting Arnhem. Eerst de trein pakken, een horde dronkenlappen ontwijken en de stad doorkruisen richting het Musispark. Geloof me, het was net zo moeilijk als dat het klinkt.

Eenmaal daar aangekomen werd ik begroet door de zon, en een plas urine onderaan de stationstrap. Maar dat terzijde.Wandelen door de Steenstraat is opeens zoveel leuker, écht! Iedereen begroet je, op een manier waar ik dan wel weer mijn twijfels over heb. ''Hey, jou zag ik laatst, op de hoek van de straat! (lachsalvo)'' Tsja.

8Bahn had het goed voor elkaar. Naar mijn idee de beste plek om te zitten tijdens Koningsdag: achter het Musis, in het park aan het water. Van dat water was niet veel te zien, want na 2 dagen goed feesten met behoorlijk wat man, strekt een afval oase zich makkelijk uit over zoveel hectare grond. Lastig te onderscheiden wat wat is dus.

Maar dat doet helemaal niks af aan de sfeer! Iedereen was vrolijk, en godzijdank het bleef droog. 8Bahn had uitgebreid met een heerlijk foodfestival 'Over koken gesproken', met flink veel variatie als het op eten aankomt. Van Pasta mobilé tot Frietfiets en Frozen yoghurt tot Baconburgers, 8Bahn had het allemaal.

Het voelde niet als een feestdag, het voelde als feest. Je was afgezonderd van de drukte in de stad, en vond jezelf in een nieuwe, warmere drukte. Iets met meer verbondenheid, precies dat wat je ook vindt op festivals. Die indruk wekt 8Bahn keer op keer, en ook ditmaal kwam dat goed uit de verf.

Al met al een geslaagd feestje, en ik weet wel zeker dat ik deze mening deel met heel wat man, die gisteravond voldaan en ver van nuchter terugtrokken naar alle uithoeken van Nederland (waar dat dan ook moge wezen). En voor volgend jaar? Niks veranderen, gewoon weer knallen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten