maandag 6 april 2015

Het meisjestoilet

Een onvermijdbare plek voor dames, en een raadsel voor mannen. Wat speelt er zich af op het meisjestoilet? En waarom gaan ze altijd in die grote groepen erheen, moeten er soms handjes vastgehouden worden tijdens het plassen? Normaal functioneert deze plek als kruispunt waar roddels worden overgeleverd, make-up en haar wordt gefatsoeneerd en natuurlijk bieden de wc-stallen ook de privacy die je verdient om je behoeftes te doen. Gisteren daarentegen, veranderde het dames-watercloset in een prima plek voor een intermezzo.

Gisternacht, Luxor Live, de muziek was heerlijk en de mensen waren gezellig en de alcohol vloeide rijkelijk. Ik bracht een bezoekje aan het toilet, en toen ik de wc-stal uitstapte werd ik gelijk opgenomen van top tot teen door een meisje die zat te wachten op een toilet dat vrijkwam. Voor meisjes is dit zowat routine, je beoordeeld elkaar stilzwijgend, van haarspeldje tot kleur schoenveter, om maar even een overdrijving te maken. Het meisje was alleen, wat me verraste, maar tegelijkertijd was ik ook alleen naar de wc's gegaan, dus een uniek verschijnsel was het niet.

En opeens, boem, the word got out: ''Wat heb jij ongelooflijk vette schoenen! En dat zijn de originele, dat zie je gelijk, echte 80's!'' zei het meisje terwijl ze naar mijn schoenen wees. Adidas superstars, nogal hot op het moment. Ik was blij verrast, en kwam er met een bescheiden ''nou, dankjewel!'' onderuit. En zo bloeide er een gesprek op over de originele run dmc's, een clip van Snoop Dogg en het trieste verhaal over hoe zij ooit haar eigen paar stappertjes is verloren in een sloot. 

Maar daar stopten de complimenten nog niet. Nadat haar snik over haar verloren adidasjes was geuit, begon ze over mijn enkelbandje, en over chokers, en over de 90s. Over camping-snoepwinkels en over kauwgom-tattoos. Over hoe onzeker we zijn om nu met die dingen te lopen, omdat iedereen het al doet en je geen vies aftreksel van de massa wilt worden. Maar toch, stiekem, ben je dol op de kleding die je hebt, en baal je soms van het feit dat dingen zo snel 'in' zijn.

Ik denk dat ik zo'n kwartier met haar heb staan kletsen, in het damestoilet. En weetje, het heeft mijn beeld over de toiletten totaal veranderd. En nee, dan heb ik het niet over de hygiĆ«ne protocollen en het tekort aan wc-papier. Dat blijft onveranderd. Normaal vermijd je de toiletten liever, al helemaal op feesten, waar meisjes elkaar over en weer beoordelen, zonder woorden maar wel met blikken. Afkeuring, haat, jaloezie, ik heb ze allemaal voorbij zien komen. Maar gister was toch echt anders, en ergens hoop ik dat dit voor altijd zo kan blijven. Want zeg nou zelf, dat maakt zo'n toiletbezoek toch 10x leuker?  

en na lange tijd dan eindelijk mijn eigen Work Them Tee!

2 opmerkingen: