maandag 13 april 2015

Woordenschat (letterlijk)

Sommige woorden zijn zo ontzettend mooi, om de betekenis, of juist om de vorm. Of beide, dat kan natuurlijk ook. Ik noem die woorden ''woordenschatten''. En aangezien ik wel van talige dingetjes hou, leek dit me een leuk nieuw onderdeel om over te bloggen. Daarbij is het ook nog eens een verrijking voor ieders vocabulaire. Dus, waarom niet?


Stoïcijns
onverstoorbaar, gelijkmoedig, je laat je niet uit je mentale evenwicht brengen
stoïcijns stapte hij op de ouders van zijn lief af

Hautain
hooghartig, neerbuigend, arrogant
het meisje met het aangekoekte foundationgezicht wierp me een hautaine blik toe

Sub rosa
in het geheim, vertrouwelijk
onder het genot van een kop dampende thee, heeft zij mij sub rosa dingen ingefluisterd

Clandestien
dat wat verboden is en in het geheim gebeurt
de clandestiene verkoop van breezers aan de jonge meisjes, op hoge hakken, korte rokjes, teveel make-up, met een reputatie, etc etc.

Platonisch
liefde zonder seks, ook wel: het onmogelijke
''we hebben een platonische relatie..'' ''haha, goeie grap.. oh, je meent het? DAAR MOET EEN PIEM.. nee? oké, excuus''

ook wel: wat je moet voorkomen
ook wel: don't settle for less than you deserve
ik denk dat ik mijn punt heb gemaakt
platonisch dus

Koketteren
ergens mee pronken, te koop lopen
de dame liep te koketteren met haar nieuwe (verhullende) topje

Laconiek
heel rustig terwijl je dat niet verwacht
de peuter reaegerde bijzonder laconiek op de dood van zijn hamster Flip

Geen opmerkingen:

Een reactie posten