dinsdag 9 februari 2016

Kunststudent mentaliteit/rivaliteit

Als hardwerkende kunststudente lopen bij mij de irritaties soms wel eens hoog op. Niet alleen voor deadlines of mislukte prints, nee. Vaak omdat mensen onnodige opmerkingen maken, je in een hokje wordt geduwd of wanneer mensen gewoonweg duidelijk laten merken dat ze niks van je willen weten. Erg vervelend natuurlijk, want ik vind niet dat je zo met elkander om hoort te gaan. Al ga ik dat in dit artikel zelf ook even doen. Afijn, hier een aantal puntjes waar ik regelmatig mee te maken heb, for your pleasure. En waarschijnlijk naai ik mezelf met dit artikel, maar dat valt onder masturbatie en dat is een taboe dat doorbroken moet worden en algemeen bespreekbaar hoort te zijn en blablablabla. Gaan we:

1. Elke kunstacademie kent een paar ''op de hoogte, uit de hoogte, jullie zijn uit de mode'' (Fresku, 2012) types. Ze zijn te herkennen aan hun instagrambiografie: 20-something, photographer, graphic design. Zij zullen het hardste schreeuwen dat ze een opleiding doen aan de kunstschool, als ware het een status. ''Ja maar.. Ik studeer op Rietveld, dus.'' Doe maar even niet, oké? Er is een leven buiten de kunstschool, en het feit dat je weet hoe Photoshop werkt en je zelf een moleskine hebt geknutseld, maakt je nog geen beter, leuker en/of specialer persoon dan wie dan ook.

2. Dit werkt ook vice versa, van buitenaf. Er zijn genoeg mensen die je maar al te graag wijzen op het feit dat je aan de kunstacademie studeert: ''Oh, jij bent echt zo'n ArtEZmeisje..'' Wat wil je nou precies van me? Ik ken mijn studie, je hoeft hem niet om me heen te hangen als een soort krans of zo.

3. Stereotyping: ''Oh, je doet kunstacademie? Doe je ook yoga? Draag je vaak zwart? Heb je die doorzichtige Ace&Tate bril? Waar is je oversized denim?''

4. Mensen scheren kunststudenten graag over één kam. 

5. ''Oh, lekker creabea dus!'' Creabea? Het pinterestboard van je moeder. Dat noem ik creabea. En nu je bek houden, doei.

6. De profiteurs. Dit zijn vaak je familie en vrienden, die iets van je willen. ''Ik moet voor school dit..'' of: ''Voor werk moet ik dat..'', en dan: ''..maar jij helpt me vast wel even!'' Uh, is dat zo? Ik heb het zeg maar al druk genoeg met twee foto-opdrachten, een samenvatting voor kunstfilosofie, een werkplan en een animatie, voor aanstaande donderdag.
Het feit dat familie en vrienden vaak ook denken dat ze een gratis exemplaar van je werk kunnen krijgen, of je het zomaar free met ze deelt, heeft me ook flink verbaasd. I mean, waar haal je het lef überhaupt vandaan?

7. Studeren aan de kunstschool lijkt de laatste tijd een soort trend te zijn. Dit mede dankzij de schreeuwers (de instagrambio's dan, jullie worden bedankt). Het feit dat je 'fine art', 'graphic design', 'product design' of  'whatever design' in je biografie kan zetten op Tinder, Twitter, Myspace, Google+, laat mensen over lijken gaan. Dit zijn bijvoorbeeld de die hard tumblr meisjes, die foto's maken van hun Starbucks, rondlopen met een Fjall Raven en wild worden van hun collectie buttons met kreten zoals ''I like cats'', ''U suck'', ''Whatever forever'' en ''Pizza is better than u''. Ze zijn ook te herkennen aan hun Instagram, waar duizenden Disclosurecover-like tekeningetjes te vinden zijn. Ze zijn dol op washi-tape (overigens gewoon te verkrijgen bij de Action), de natuur-emoji's, Flow magazine en de Crosley platenspeler. Kan niet wachten om deze artbabygirls te zien strugglen bij hun eerste schouw, see you on the other side girlfriends!

8. Kunststudenten worden heel vaak over één kam geschoren, maar als je even terug leest heb ik dat hier al ergens gezegd, met andere woorden. Of dezelfde, kan ook nog.

9. ''Maar, zijn daar wel banen in?'' Dat is voor mij een vraag, en voor jou dus ook, schijnbaar. Leuk.

10. In alle serieusheid is er wel echt iets wat me zeker erg steekt, en dat is (op mijn school) een soort rivaliteit die ik voel tussen de opleidingen. Ja mensen, het is echt waar, zelfs op de kunstacademie lijkt het gras toch altijd nog groener aan de overkant. Dit omdat niemand elkaar het daglicht in de ogen gunt. Zo haat Fashion Design iedereen, Docent BKV vinden mensen van FineArt klootzakken en rommelkonten. Graphic Design moet niks van Product Design hebben. De ene klas zeikt over de zooi van de andere, de ungoing struggle over welke richting nu echt eigen atelierplekken verdient, etc etc. (Dit op basis van wat je hoort in de gangen, leest op wc-deuren, die overigens altijd vol staan met van alles op de kunstacademie, en levensverhalen an sich)

Nou, dat was het. Groetjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten